Pieter Rynja

Studeerde orgel aan het voormalig Amsterdamsch Conservatorium bij Simon C.Jansen. Bij de theoretische afdeling koos hij voor specialisatie 20e-eeuwse muziek en werd daarin opgeleid door o.a. Wim de Ruiter en Daan Manneke.

Behaalde achtereenvolgens de diploma’s DM orgel bij Hans van Nieuwkoop (1979), DM klavecimbel bij Jaap Spigt (1980) aan het Conservatorium Alkmaar en in 1982 het diploma UM klavecimbel aan het Brabants Conservatorium te Tilburg.

Volgde cursussen bij organiste Monika Henking (retorica bij J.S.Bach), componist/klavecinist Jukka Tiensuu (hedendaagse klavecimbel muziek) en een masterclass bij organiste/klaveciniste Mireille Lagacé. In 1981-‘82 en 1992-’93 behaalde hij achtereenvolgens de certificaten Methodiek elektronisch orgel en Keyboard/synthesizer aan het Alkmaars conservatorium en in 1995-‘96 het certificaat Samenspel heterogene ensembles bij het LOKV te Utrecht.

Daarnaast nam hij deel aan diverse workshops, zoals de International Composers Workshop van Gaudeamus (1990) en volgde een cursus bij componist Clarence Barlow in 1992.

Naast lesgeven sinds 1979: orgel, elektronisch orgel, klavecimbel, keyboard/synthesizer en piano (o.a.LM) aan muziekscholen in Amsterdam, Opmeer en Heiloo is hij werkzaam als componist en uitvoerend musicus, speelde/speelt in zeer uiteenlopende ensembles, van middeleeuwse muziek (Studio Laren), Barok (o.a. Delta Baroktrio, Philomuse, l’Age Classique, FerroForte, Alkmaars Muziekcollege), opera (Stichting KamerOpera Nederland) tot hedendaagse muziek (o.a. GAP” even”).