Joop Haring
Wie kijkt naar het werk van de beeldhouwer Joop Haring wordt vooral getroffen door de verscheidenheid in vormen en het gebruik van vele materialen. Haring maakt ruimtelijke beelden van metaal, brons,keramiek, maar ook voor de wand weet hij zijn ideeën te vertalen in wandreliëfs en tekeningen. Zijn werkwijze start altijd vanuit een concept. De natuur is vaak zijn inspiratiebron. Organische groei, structuur en (rang) orde zijn kernwoorden die in zijn werk veelvuldig terugkeren.
De laatste jaren heeft zijn werk een ontwikkeling doorgemaakt die nauw verband houdt met zijn reizen naar China en India. Zijn “Chinese Table Project” , is een goed voorbeeld van beïnvloeding van de andere cultuur. De bronzen “begrippen tafels” zoals ‘Table of Joy’ of ‘Table of Landscape’ geven een persoonlijk commentaar op de Chinese Cultuur. De tafels zijn geïnspireerd op de Ming en Qing Dynastie.
Zo ook het Lingam Project ontstaan dat in Zuid India (2008) is opgestart en later in Nederland is afgemaakt. Het laat een torenachtige serie zien waarin de Lingam (de fallus als vruchtbaarheidsymbool) centraal staat. De organische architecturale vormen laten de Lingam als een voelbare trofee op de keramische onderbouw existeren.
Najaar 2010 is Haring opnieuw naar China afgereisd om zijn project ‘The Beijing Boogie Woogie’ met Chinese assistentie uit te voeren.Dit grote wandobject dat in kunststof werd uitgevoerd, was te zien bij Galerie Nine in Amsterdam. In 2011 heeft Joop Haring 2 maanden in de porceleinstad Jingdezhen, China gewerkt. Nieuwe keramische beelden en wandsculpturen in brons zijn in 2012 te zien in Amsterdam en in de Beemster kunstroute.
Joop Haring woont en werkt als beeldend kunstenaar in Amsterdam sinds 1984.
Opleiding Hogeschool voor de Kunsten Arnhem. Monumentaal werk is o.a. te zien in de openbare ruimte van de gemeente Heemskerk en de Gemeente Huizen (NH).