Gezien van de Riet
Mijn omgeving, de kust van de Noordzee, vooral bomen, zijn een bron van inspiratie, maar ik houd ook van bergen. De mens roept bij mij weer andere gevoelens op dan de natuur. Rembrandt’s Lucretia toont niet een gebruikelijk prachtig naakt maar een trieste vrouw en juist dat grijpt me aan.
Natuur of mens, bij beide is ontroering het sleutelwoord. Dat is mijn kompas, het ware, de smaak voorbij.
Vakmanschap is voor mij belangrijk, maar het gevoel stuurt. De kunstgeschiedenis bergt een schat aan bevindingen. Heel spannend, ik waan me in de school van die geschiedenis.
Met olieverf en tempera als onderlaag heb ik een eigen techniek ontwikkeld. Ik teken graag met pastel, potlood of houtskool.
Als sociologe ging ik in de jaren ’80 naar Bolivia. Ruim tien jaar werkte ik daar in nauwe samenwerking met de inheemse bevolking. Men vroeg ook illustraties van mij voor educatief materiaal. … Dat gaf een gelukkige combinatie.
Het illustreren wekte een oud verlangen op. Tijdens een van mijn reizen, kijkend vanuit een vliegtuigraampje naar de ruige, adembenemende schoonheid van de Boliviaanse Andes, deed ik de gelofte me serieus te bekwamen in de vrije beeldende kunst. Dat gebeurde in de Escuela de Bellas Artes in La Paz.
Bolivia werd beslissend: ik kwam als kunstschilder weerom.
Opleiding:
1980. UvA, sociologie met als bijvak kunstgeschiedenis.
1987-90. Escuela de Bellas Artes in La Paz, Bolivia.
Vanaf 1999 studeerde ik een aantal jaren bij Diederik Kraaijpoel.
Schrijven vind ik leuk, in blogs, monografieën of tijdschriften.
Ik nam deel aan tentoonstellingen, van galeries, kunstbeurzen zoals de KunstRAI Amsterdam, Art Fair Den Bosch, MEAM (Museo Europeo de Arte moderno) in Barcelona, en niet in de laatste plaats van Museum Møhlmann. Dit museum organiseert jaarlijks de Onafhankelijke Realisten Tentoonstelling en andere thema’s. Het biedt een belangrijk platform voor het hedendaagse realisme.
Bij deelname aan internationale competities, zoals van het Art Renewal Center (ARC) in de VS, eindigde ik meermalen als finaliste.
Mijn werk is op meerdere platforms vertegenwoordigd, zoals het ARC en ArteLibre (Spanje).
In 2022/23 zijn een paar honderd kunstwerken van mij ondergebracht in het Museo Nacional de Arte (Nationaal museum) van Bolivia. (zie blog 16 en 17, www.gezienvanderiet.nl/blog).
Over mijn werk verschenen twee boeken:
‘Gezien van de Riet. In ’t leven vindtment al.’ 2008
‘Gezien van de Riet. Alles! Overal!’ 2023
Commentaar van Ernst van de Wetering, internationaal belangrijkste Rembrandt autoriteit:
‘Gezien van de Riet is een uitzonderlijk begaafd en gedreven kunstenaar. Haar relatie met de natuur in al haar verschijningsvormen is verbluffend. De liefde waarmee ze die verschijningsvormen in haar schilderijen vastlegt, wekt een bijzonder geluksgevoel op bij de toeschouwer.’