Het werk van de deelnemende exposanten stond jarenlang in het teken van de geometrieën. Dat zijn basisvormen zoals vierkant, driehoek, cirkel, de driedimensionale (zoals de piramide), maar ook vormen die we in de natuur tegenkomen in kristallen en schelpen. Afgelopen jaar tekende zich een belangrijke verandering af bij de exposanten: hoekige patronen vervormden, strakke lijnen vervloeiden, kleuren versmolten. De opkomst van de contravorm voltrok zich bij ieder in een eigen ritme – vandaar de titel.

Ger Dekker beleeft intens de verschillen in kleur van het licht door de dagen en de seizoenen heen. Vanuit zijn composities van vaak grote monochroom lijkende rechthoeken, ontstaan – verspreid over grote doeken – kleine vlakjes waar tonen en tinten van kleuren een subtiele strijd met elkaar aangaan. Voor je ogen zie je een steeds veranderend en verschuivend kleurenbeeld. Als je er lang naar kijkt, waan je je in een ogenschijnlijke diepte.

De tekeningen en het ruimtelijk werk van Gerda Kruimer tonen vaak beeldcontouren van steden, gebeurtenissen en belevingen. Soms lijken het wel tekeningen van opgravingen van archeologen, maar het is haar zienswijze op de werkelijkheid. Het is een ruimtelijke vertaling van de lijnvorm. Naast het witte tekenpapier gebruikt ze nu als ondergrond ook de kleur zwart, wit ingetekend, waardoor je als het ware het werk ingezogen wordt.

De afgelopen decennia heeft Wim Starkenburg een artistiek dubbelleven geleid. Enerzijds als assistent van Sol Lewitt anderzijds als zelfstandig kunstenaar. Gedurende deze periode heeft hij veel gereisd en een gigantisch archief opgebouwd. Zijn archief en ervaringen vinden nu hun weerslag in installaties, wandtekeningen, foto’s en tekeningen.

Nadat Theo Steemers, van oorsprong architect, een opleiding tot fotograaf had gevolgd, leerde hij om op een andere manier te kijken en te zien. Na aanvankelijk documentair te hebben gewerkt, ging hij gaandeweg abstracter werken. Uit architectuurfoto’s snijdt hij de glaspuien, hij vervormt oude foto’s en hergroepeert ze tot een soort skylines en maakt er vervolgens opnieuw foto’s van. Zo wordt het oorspronkelijke beeld weer materie.

De tentoonstelling, die t/m 16 juli te zien is in de KCB-expositieruimte in Kranenburgh, wordt op 27 mei al voor het publiek opengesteld. De officiële opening is op maandag 5 juni (tweede pinksterdag) om 15:00.

Dit is tevens de laatste dag, dat de grote KCB-tentoonstelling “Kunst = een veelkoppige draak” te zien is.